'

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Korpin natsoista
ViestiLähetetty: Perjantai Lokakuu 08, 2004 22:44 
Poissa
Alokas
Alokas

Terve,
ei ole uusi asia, että joillekin miehistöstä jaetaan korpraalin natsat jokin aika ennen kotiutusta. Minua kuitenkin askarruttaa, että kuka ja minkälaisilla perusteilla voi näitä korpraalin natsoja näille henkilöille suositella/(määrätä?). Jos joku valaisisi asiaa :)
Onko olemassa jokin ns. yleinen käytäntö?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Perjantai Lokakuu 08, 2004 23:26 
Poissa
Yliluutnantti
Yliluutnantti

Pistetään vielä samaan ketjuun kysymys että kenellä on oikeus ylentää miehistöä ja aliupseereita? Joukko-ostaston komentajilla ja heidän esimiehillään mutta onko esim. pataljoonan komentajilla?

-Ltn N.N

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Lauantai Lokakuu 09, 2004 8:21 
Poissa
Alikersantti
Alikersantti

Patu kirjoitti:
Pistetään vielä samaan ketjuun kysymys että kenellä on oikeus ylentää miehistöä ja aliupseereita? Joukko-ostaston komentajilla ja heidän esimiehillään mutta onko esim. pataljoonan komentajilla?

Vain joukko-osaston komentajilla.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Lauantai Lokakuu 09, 2004 10:35 
Poissa
Luutnantti
Luutnantti

sanonko minkä nuolijat niitä natsoja saa :wink: ei vaan olen hieman itse katkera, kun en niitä saanut :? mutta meillä nuo nohevimmat taistelijat ne natsat vei, itse kuulemma valitin liikaa :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Lauantai Lokakuu 09, 2004 16:41 
Poissa
Alokas
Alokas

Korpin natsat saa kun tekee mitä käsketään mukisematta ja on muutenkin noheva. Itse sain :) Sodanajan sijoituksessa olen jopa vararyhmän johtaja. Meidän ryhmää vetää kersantti, sitten on 4 korppia ja yksi jääkäri.

II/03 Splo mies KarPr

Se mikä ei tapa, vituttaa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Lauantai Lokakuu 09, 2004 16:50 
Poissa
Alikersantti
Alikersantti

Aisha kirjoitti:
Sodanajan sijoituksessa olen jopa vararyhmän johtaja.

Ryhmän varajohtaja.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Lauantai Lokakuu 09, 2004 18:29 
Poissa
Sotamies
Sotamies

Tykinjohtajat yleensä saa napit,meillä oli tosin niin töhöä sakkia että monikaan TJ ei niitä saanut...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Lauantai Lokakuu 09, 2004 20:06 
Poissa
Alikersantti
Alikersantti

Vieläkin olen katkera menetetyistä korpinjämistä... :cry:

No,onneksi virkauran edetessä pääsee myös reservissä eteenpäin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Sunnuntai Lokakuu 10, 2004 3:16 
Poissa
Korpraali
Korpraali

Tuo ylennysprosessi lähti meillä ainakin kulkemaan niin, että joukkueen joukkueenjohtaja (kokelas) suositteli kouluttajalle (luutnantti) ylennettäviä jääkäreitä. Ja siitä sitten eteenpäin.

Itse tosiaan sain nuo natsat, ja onhan se hienoa saada tunnustusta hyvin tehdystä työstä. Ylentämisperusteiksi kokelas sanoi; Tekee oman työnsä hyvin ja virheettömästi sekä tekee muidenkin hommia. Parilta jäi natsat saamatta yhden pahan mokan takia, vaikka muuten loisti suorituksillaan.

Meidät ylennettiin 2 viikkoa ennen kotiutumista. Nakkeja tuli kyllä enemmän, mutta onneksi ne pystyi kätevästi delekoimaan jääkäreille.

Viimeksi muokannut sos83 päivämäärä Sunnuntai Lokakuu 10, 2004 14:23, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Sunnuntai Lokakuu 10, 2004 10:26 
Poissa
Alikersantti
Alikersantti

sos83 kirjoitti:
joukkueen ryhmänjohtaja (kokelas)
:?:

sos83 kirjoitti:
Meidät ylennettiin 2 viikkoa ennen kotiutumista. Nakkeja tuli kyllä enemmän, mutta onneksi ne pystyi kätevästi delekoimaan jääkäreille.

Ja jääkärit tottelivat syystä että...? Jos jokin nakki annettiin, niin se myös tehtiin eikä delegoitu sitä vertaisilleen. Alaiset olivat tietysti eri asia...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Sunnuntai Lokakuu 10, 2004 14:22 
Poissa
Korpraali
Korpraali

Jääkärit tottelivat korpraalien käskyjä, koska muita käskynantajia ei ollut. Vaikka uudet (saman saapumiserän) alikersantit olivatkin tulleet takaisin yksikköön, heillä ei ollut minkäänlaista valtaa. Alikersantit eivät käskyttäneet jääkäreitä eikä korpraaleja. Kantahenkilökunta toimitti asioitaan ainoastaan korppien kautta. Siksi kukaan jääkäreistä ei kyseenalaistanut käskyjä. Tästä syystä korpraaleilla oli "alais"-suhde jääkäreihin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Sunnuntai Lokakuu 10, 2004 20:42 
Poissa
Kersantti
Kersantti

Väittävät kyllä, että varusmiesjohtajatkin voivat suositella, mutta myöntö tulee sitten ihan muualta.
Hupaisaa kyllä, ennen tutkintoa (viestimiehen tutkinto tai tulenjohtomiehen tutkinto (tj- ja viestipatterista siis)) kerrottiin, ettei kyseinen tutkinto kovin oleellisesti vaikuta ylennyksiin. No, viestipuolelta jämät menivät kisan ensimmäiselle ja toiselle, tulenjohtopuolella ensimmäiselle ja kolmannelle. Minä olin se toinen, mutta varsinainen koulutushaara (=säämies) kai esti ylennyksen. Mutta kaksi kuntsaria ja siitä seurannut gineksen välttäminen olivat kyllä ihan riittävä palkinto. Ja tulivathan ne jämätkin sitten kertausharjoituksella... Ja paras kiitos tuli sitten patterin päälliköltä ja vääpeliltä, jotka onnittelivat siitä etten voittanut :!: Olisi ollut kovin noloa :oops: (kouluttajille) jos vieraileva statisti olisi voittanut spesialistit.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Keskiviikko Lokakuu 13, 2004 19:43 
Poissa
Alikersantti
Alikersantti

omassa ryhmässäni korpin natsat sai ehdottomasti nohevin tykkimies! Osasi hommansa ja oli luotettava! Jos sen pisti jotain hommaa hoitaan niin saatto olla varma että se pysty sen hoitaan! Eipä muutkaan ryhmäläiset juuri huonompia ollu, mutta ku vaan yks sai natsat niin minkäs tekee... Meillä kouluttaja teki oman ratkaisunsa valitessaan jämien saajan, mutta alijohtajat kyl suositteli omia ''suosikkejaan''...
Eli olemalla aktiivinen, luotettava, noheva ja särmä yms...siinähän niitä kriteereitä :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Keskiviikko Lokakuu 13, 2004 20:22 
Poissa
Alikersantti
Alikersantti

Kävin intin 9kk mukaan. Itse sain korpin natsat, kun menin niitä pyytämään ylimmältä esimieheltäni "everstiluutnantti".
Tyynesti sanoi vaan, että katsotaan ja seuraavassa ylennyksessä ne tuli.

Eli pyytämälläkin saa. :)

:oops: :oops:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Torstai Lokakuu 14, 2004 8:50 
Poissa
Alikersantti
Alikersantti

Mun ryhmästä kanssa selkeesti nohevin tykkimies sai korpin jämät. Ko. sotilaalla oli asennetta ja homma kuin homma tehtiin niin hyvin kuin voitiin. Valitettavasti jämät annettiin vain yhdelle, koska mielestäni toinenkin ryhmästä olisi ne ansainnut.

Meillä jostain ihmeen syystä annettiin melkein poikkeuksetta korpin jämät jokaisen ryhmän kuljettajalle. Ei siinä mitään, oma kuljettajani oli mielestäni jämät todellakin ansainnut, mutta joistain kuljettajista en ois niin varma. Ainoastaan yhdessä ryhmässä tehtiin poikkeus. Kuljettajat palveli meidän jälkeen vielä puoli vuotta.

Meillä kouluttaja teki päätöksen. Alijohtajat sai suositella.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia