^Tyttö^ kirjoitti:
juu kiitoksia... mun kysymyksille ei näy loppua joten jos joku TAAS viitsii avittaa. En löytäny milin sivuilta enkä haun vastauksista.
Haluaisin ehdottomasti palvella 362 vrk jo pelkästään senkin takia, että harkitsen vakavasti sotilasalaa (ja siinäkin jos mahdollista, sotakoiraosastolla tai rajavartiostolla koiranohjaajana), Jos ei niihin hommiin niin sitten eläinlääkintä/hoitoalalle.
Olen siis nyt kiinnostunut sotakoiraohjaajaksi pääsystä. Motivaatio, harrastuneisuus sekä psyykkiset ja fyysiset vaatimukset ovat kunnossa ja palvelus sotakoiraosastolla auttaisi tulevaisuudenkin kannalta. Kuitenkin minulle on hyvin tärkeää saada suorittaa intti 362 vrk:ssa mutta sotakoiraosastolla vain AUK:in käyneet ovat tämän ajan. Mulla on ihan hirveä ongelma että mitä mun pitäisi tän kanssa menetellä. Jos on aivan selvä juttu, ettei mulla ole mitään mahdollisuuksia sotakoira-aliupseeriksi, menisin toisiin hommiin. Stressaa hirveästi ajatus siitä että haen sotakoiraohjaajaksi mutta AUK:iin en pääse ja sitte kyrsii kun olisin voinut mennä joihinkin muihin tehtäviin, että saisin olla sen 362... vinkkejä tähän???
Ja nyt ne oikett kysymykset taas kerran:
Ensinnäkin, valitaanko sinne AUK:iin henkilöitä VAIN sotilaspoliisipuolelta vai onko kaikilla vapaaehtoisilla haastattelun jälkeen mahdollisuus päästä? Tosin sanoen, jos haluan sotakoiraohjaaja-aliupseeriksi, pitääkö mun hakea sotilaspoliisi puolelle heti?
=> Kaikki ovat alussa PERUSKOULUTUSOSASTOLLA.
Peruskoulutusosastolta (alokkaat) voi hakea useaan eri paikkaan.
Toki halukkuudet kannattaa yksilöidä, esim. 1. Sotakoiraohjaaja- Au
2. SPol - Au , 3. Sotakoiraohjaaja
Tyhmä kysymys: ovatko siis nämä AUK:in käyvät ryhmänohjaajat sotakoira-aliupseereita? vai onko sotakoira-au ihan eri henkilö (hämää ku se on sotakoira-aliupseeri mutta silti suorittanut vain spol AUK:in eikä ole ollu koirien kanssa edes missään tekemisissä)?
Sotakoira-Au:ita.
Kyse on perimmäisesti siitä että sotilaspoliisi toiminnassa sotakoira on voimankäytön väline.
Et voi olla koiranohjaaja/koiranohjaaja AU, ilman että ymmärrät mihin sotakoiraa käytetään.
Toisaalta sotakoira AU:ita koulutetaan niin vähän, että heille ei ole omaa AUK:ia.
Sotakoira AU käy normaalin Spol auk:n, jossa on n. 1 viikko (14 viiikosta) sotakoiraosastolla työharjoittelua. Sotakoirahommat alkavat käytännössä VASTA SPOLAUK:N JÄLKEEN !!!
Täytyykö hakupapereihin laittaa erikseen, että haluaa sotakoira-aliupseeriksi? jos kirjoitan vain koiranohjaajaksi, käykö niin että mä tosiaan oon vaan sen 270 vrk?
Toki halukkuudet kannattaa yksilöidä, esim. 1. Sotakoiraohjaaja- Au
2. SPol - Au , 3. Sotakoiraohjaaja
Voiko jollain muulla tavalla ilmaista halukkuutensa ko. AUK:iin? Mulla on niin paljon epäselvyyksiä näiden asioiden kanssa, että onko varuskunnas mitään "sotilasohjaajaa" (joo keksikää itte parempi nimitys) tai semmone varusmiesten "opo" jonka kanssa voi jutella ja selvitellä systeemejä esimerkiksi alokaskaudella ku ei olla viä erikoistuttu mihinkää?
ei ole sotilasohjaajia. Käytännössä kaikki kouluttajat ovat "ohjaajia", mutta heidän tietämys/koulutus sanelee paljon mistä tietävät. Koirahommista tietää hyvin koirakouluttajat ja auttavasti Spol kouluttajat. Muut kouluttajat yleistä alasta, ei mitään detaljeja !
Vinkkejä, neuvoja KAIKKI KÄY