Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: sotakoiraosasto ja SPOL AUK
ViestiLähetetty: Lauantai Syyskuu 05, 2009 11:27 
Poissa
Alikersantti
Alikersantti

Muutama kysymys joihin en löytänyt vastausta:

1.Kuinka moni sotakoiraosastolta pääsee AUK:iin suurinpiirtein? ohjaajiksi pääsee n. 12 kuulemma...
2. Pääsyedellytykset AUK:iin (Spol) (millaiset kuntovaatimukset esimerkiksi? tietääkö joku?) mihin kannattaa panostaa?
3. Mulla on toisena vaihtoehtona sotilaspoliisilinja... Mun kaveri sano et sinne voin päästä mutta AUK: iin tällä kunnolla tuskin pääsen. Onko sotakoiraosaston Spol AUK IHAN samanlainen kuin sotilaspoliisien? Kuulosti tyhmältä kysymykseltä, mutta onko niissä mitään eroja?
4. Jos sotakoiraosastolta en pääse AUK:iin onko mitää muuta keinoa (ihan mitä vaan?!) enää sen jälkeen olla intissä sitä 12 kuukautta? (Järjestetäänko jälki AUK:tä esim?)
5. Pystyykö sotakoira-osastolle jäämään sopimussotilaaksi palveluksen jälkeen? mitä edellytyksiä tähän?
6. Kuika päin homma menee siellä nykyään? täällä foorumeissa on nyt kahdenlaista juttua. eli mennäänkö ensin AUK:iin ja vasta sieltä valitaan sotakoiraosastolle vai toisin päin eli ensin ohjaajaksi ja sieltä valitaan AUK:iin?
Kiitos jos viitsitte. Kohta pitäisi alkaa täyttään bhakupapereita ja kaikki info tulis todella tarpeeseen

Profiili  

Viestin otsikko: Re: sotakoiraosasto ja SPOL AUK
ViestiLähetetty: Tiistai Syyskuu 22, 2009 21:01 
Poissa
Alokas
Alokas

1. Viime saapumiserissä on otettu 4-5 tyyppiä koiraosastolle korvamerkittyinä spol aukkiin.

2. Kuntovaatimukset... Perushyvä kunto, jtn 2400 heikoimmat veti cooperissa ehkä omana aikana? A-palvelukelpoisuusluokka vaaditaan, silmälasit saa olla.

3. Ei mitään eroo aukin aikana kummassa on. Vasta aukin päätyttyä alkaa se koiratouhu.

4. No siis jos joudut/pääset koiranohjaajaksi 270vrk, ainoa mahdollisuus on jälkiauk, aika harvoin semmosiin ketään kyllä valitaan.

5. Jos pärjäät hyvin vuoden, voi soppariksi päästäkin. On niitä siellä ollut ennenkin, riippuu aina tarpeesta ja varusmiehistä.

6. Alokaskauden jälkeen nuo 4-5 sälliä korvamerkitään koiraosastolle ja aloittavat spol-aukin. Heitä ei siis mitenkään lopullisesti ole valittu sinne. Taisi yksi tippua meidän aikana, ja hän sitten palveli spol-rj:nä loppuvuoden.

Profiili  

ViestiLähetetty: Perjantai Syyskuu 25, 2009 16:01 
Poissa
Alikersantti
Alikersantti

juu kiitoksia... mun kysymyksille ei näy loppua joten jos joku TAAS viitsii avittaa. En löytäny milin sivuilta enkä haun vastauksista.

Haluaisin ehdottomasti palvella 362 vrk jo pelkästään senkin takia, että harkitsen vakavasti sotilasalaa (ja siinäkin jos mahdollista, sotakoiraosastolla tai rajavartiostolla koiranohjaajana), Jos ei niihin hommiin niin sitten eläinlääkintä/hoitoalalle.
Olen siis nyt kiinnostunut sotakoiraohjaajaksi pääsystä. Motivaatio, harrastuneisuus sekä psyykkiset ja fyysiset vaatimukset ovat kunnossa ja palvelus sotakoiraosastolla auttaisi tulevaisuudenkin kannalta. Kuitenkin minulle on hyvin tärkeää saada suorittaa intti 362 vrk:ssa mutta sotakoiraosastolla vain AUK:in käyneet ovat tämän ajan. Mulla on ihan hirveä ongelma että mitä mun pitäisi tän kanssa menetellä. Jos on aivan selvä juttu, ettei mulla ole mitään mahdollisuuksia sotakoira-aliupseeriksi, menisin toisiin hommiin. Stressaa hirveästi ajatus siitä että haen sotakoiraohjaajaksi mutta AUK:iin en pääse ja sitte kyrsii kun olisin voinut mennä joihinkin muihin tehtäviin, että saisin olla sen 362... vinkkejä tähän???

Ja nyt ne oikett kysymykset taas kerran:

Ensinnäkin, valitaanko sinne AUK:iin henkilöitä VAIN sotilaspoliisipuolelta vai onko kaikilla vapaaehtoisilla haastattelun jälkeen mahdollisuus päästä? Tosin sanoen, jos haluan sotakoiraohjaaja-aliupseeriksi, pitääkö mun hakea sotilaspoliisi puolelle heti?

Tyhmä kysymys: ovatko siis nämä AUK:in käyvät ryhmänohjaajat sotakoira-aliupseereita? vai onko sotakoira-au ihan eri henkilö (hämää ku se on sotakoira-aliupseeri mutta silti suorittanut vain spol AUK:in eikä ole ollu koirien kanssa edes missään tekemisissä)?

Täytyykö hakupapereihin laittaa erikseen, että haluaa sotakoira-aliupseeriksi? jos kirjoitan vain koiranohjaajaksi, käykö niin että mä tosiaan oon vaan sen 270 vrk?

Voiko jollain muulla tavalla ilmaista halukkuutensa ko. AUK:iin? Mulla on niin paljon epäselvyyksiä näiden asioiden kanssa, että onko varuskunnas mitään "sotilasohjaajaa" (joo keksikää itte parempi nimitys) tai semmone varusmiesten "opo" jonka kanssa voi jutella ja selvitellä systeemejä esimerkiksi alokaskaudella ku ei olla viä erikoistuttu mihinkää?

Vinkkejä, neuvoja KAIKKI KÄY

Profiili  

ViestiLähetetty: Lauantai Syyskuu 26, 2009 8:59 
Poissa
Yliluutnantti
Yliluutnantti

^Tyttö^ kirjoitti:
juu kiitoksia... mun kysymyksille ei näy loppua joten jos joku TAAS viitsii avittaa. En löytäny milin sivuilta enkä haun vastauksista.

Haluaisin ehdottomasti palvella 362 vrk jo pelkästään senkin takia, että harkitsen vakavasti sotilasalaa (ja siinäkin jos mahdollista, sotakoiraosastolla tai rajavartiostolla koiranohjaajana), Jos ei niihin hommiin niin sitten eläinlääkintä/hoitoalalle.
Olen siis nyt kiinnostunut sotakoiraohjaajaksi pääsystä. Motivaatio, harrastuneisuus sekä psyykkiset ja fyysiset vaatimukset ovat kunnossa ja palvelus sotakoiraosastolla auttaisi tulevaisuudenkin kannalta. Kuitenkin minulle on hyvin tärkeää saada suorittaa intti 362 vrk:ssa mutta sotakoiraosastolla vain AUK:in käyneet ovat tämän ajan. Mulla on ihan hirveä ongelma että mitä mun pitäisi tän kanssa menetellä. Jos on aivan selvä juttu, ettei mulla ole mitään mahdollisuuksia sotakoira-aliupseeriksi, menisin toisiin hommiin. Stressaa hirveästi ajatus siitä että haen sotakoiraohjaajaksi mutta AUK:iin en pääse ja sitte kyrsii kun olisin voinut mennä joihinkin muihin tehtäviin, että saisin olla sen 362... vinkkejä tähän???

Ja nyt ne oikett kysymykset taas kerran:

Ensinnäkin, valitaanko sinne AUK:iin henkilöitä VAIN sotilaspoliisipuolelta vai onko kaikilla vapaaehtoisilla haastattelun jälkeen mahdollisuus päästä? Tosin sanoen, jos haluan sotakoiraohjaaja-aliupseeriksi, pitääkö mun hakea sotilaspoliisi puolelle heti?

=> Kaikki ovat alussa PERUSKOULUTUSOSASTOLLA.
Peruskoulutusosastolta (alokkaat) voi hakea useaan eri paikkaan.
Toki halukkuudet kannattaa yksilöidä, esim. 1. Sotakoiraohjaaja- Au
2. SPol - Au , 3. Sotakoiraohjaaja

Tyhmä kysymys: ovatko siis nämä AUK:in käyvät ryhmänohjaajat sotakoira-aliupseereita? vai onko sotakoira-au ihan eri henkilö (hämää ku se on sotakoira-aliupseeri mutta silti suorittanut vain spol AUK:in eikä ole ollu koirien kanssa edes missään tekemisissä)?
Sotakoira-Au:ita.
Kyse on perimmäisesti siitä että sotilaspoliisi toiminnassa sotakoira on voimankäytön väline.
Et voi olla koiranohjaaja/koiranohjaaja AU, ilman että ymmärrät mihin sotakoiraa käytetään.
Toisaalta sotakoira AU:ita koulutetaan niin vähän, että heille ei ole omaa AUK:ia.
Sotakoira AU käy normaalin Spol auk:n, jossa on n. 1 viikko (14 viiikosta) sotakoiraosastolla työharjoittelua. Sotakoirahommat alkavat käytännössä VASTA SPOLAUK:N JÄLKEEN !!!

Täytyykö hakupapereihin laittaa erikseen, että haluaa sotakoira-aliupseeriksi? jos kirjoitan vain koiranohjaajaksi, käykö niin että mä tosiaan oon vaan sen 270 vrk?
Toki halukkuudet kannattaa yksilöidä, esim. 1. Sotakoiraohjaaja- Au
2. SPol - Au , 3. Sotakoiraohjaaja

Voiko jollain muulla tavalla ilmaista halukkuutensa ko. AUK:iin? Mulla on niin paljon epäselvyyksiä näiden asioiden kanssa, että onko varuskunnas mitään "sotilasohjaajaa" (joo keksikää itte parempi nimitys) tai semmone varusmiesten "opo" jonka kanssa voi jutella ja selvitellä systeemejä esimerkiksi alokaskaudella ku ei olla viä erikoistuttu mihinkää?
ei ole sotilasohjaajia. Käytännössä kaikki kouluttajat ovat "ohjaajia", mutta heidän tietämys/koulutus sanelee paljon mistä tietävät. Koirahommista tietää hyvin koirakouluttajat ja auttavasti Spol kouluttajat. Muut kouluttajat yleistä alasta, ei mitään detaljeja !

Vinkkejä, neuvoja KAIKKI KÄY

Profiili  

ViestiLähetetty: Lauantai Syyskuu 26, 2009 11:26 
Poissa
Alikersantti
Alikersantti

Kiitoksia taas kerran. VIÄ YKS KYSYMYS olkaa kilttejä ja vastatkaa tää on mun suurin huolenaiheeni :D :

Kun haluan palvella sen 362 ja jos sen takia laitan hakupapereihin 1. Sotakoiraohjaaja- au ja tokaks sitten jonkin muun missä saa olla koko vuoden ni kattooko ne hakupapereiden käsittelijät että en ole tarpeeksi kiinnostunut sotakoiraosastolle? tekeekö tällaiset valinnat hallaa sotakoira-au: ksi pääsyyn, kun ne huomaavat että tavallinen sotakoiraohjaaja olisi vasta kolmantena vaihtoehtona? Voiko jonnekkin hakupapereissa selittää että on kiinnostunut eniten koirapuolesta mutta haluaa palvella 362 ja sen takia on valinnut juuri kyseisen järjestyksen?

Sotakoiraosasto on mulle se ehdoton ykkönen mutta harmittaa toi aika iha hirveesti...

Profiili  

ViestiLähetetty: Lauantai Syyskuu 26, 2009 15:01 
Poissa
Yliluutnantti
Yliluutnantti

^Tyttö^ kirjoitti:
Kiitoksia taas kerran. VIÄ YKS KYSYMYS olkaa kilttejä ja vastatkaa tää on mun suurin huolenaiheeni :D :

Kun haluan palvella sen 362 ja jos sen takia laitan hakupapereihin 1. Sotakoiraohjaaja- au ja tokaks sitten jonkin muun missä saa olla koko vuoden ni kattooko ne hakupapereiden käsittelijät että en ole tarpeeksi kiinnostunut sotakoiraosastolle? tekeekö tällaiset valinnat hallaa sotakoira-au: ksi pääsyyn, kun ne huomaavat että tavallinen sotakoiraohjaaja olisi vasta kolmantena vaihtoehtona? Voiko jonnekkin hakupapereissa selittää että on kiinnostunut eniten koirapuolesta mutta haluaa palvella 362 ja sen takia on valinnut juuri kyseisen järjestyksen?

Sotakoiraosasto on mulle se ehdoton ykkönen mutta harmittaa toi aika iha hirveesti...

No, joo ei niihin hakupapereihin niin paljoa katsota.
Hakupapereiden perusteella valitaan eri perusyksiköihin alokkaat.
Esikuntapatteriin otetaan alokkaiksi ne jotka ovat ilmoittaneet kiinnostuksensa Esikuntapatterin koulutushaaroihin, Spol, Koira ja Sää. Mutta vaikka olet peruskoulutuskauden Esikuntapatterissa, niin olet ihan samalla viivalla muiden patterien halukkaiden kanssa. Ainoa seikka mikä erottaa muiden pattereiden alokkaista, on se että sinusta tiedetään enemmän niin hyvässä/pahassa

Todellakaan ei kannata menettää yöuniansa hakupapereiden takia.

Jos haluat sotakoiraosastolle, niin peruskoulutuskausi (alokasaika) on se aika jolloin VAIKUTAT OMIIN MAHDOLLISUUKSIIN.
Toki kunnon kohottamisen voi aloittaa jo nyt, niin ei jää siitäkään kiinni !

Profiili  

ViestiLähetetty: Lauantai Syyskuu 26, 2009 22:35 
Poissa
Alokas
Alokas

Ja alokaskauden puolivälissä kysellään lomakkeilla juurikin 3 halukkuutta järjestyksessä, eli jos haluat palvella 362 niin eihän siihen kannata laittaa edes koiranohjaajaa 270vrk. Ainoastaan koiranohjaaja-au halukkuus.

Profiili  

ViestiLähetetty: Sunnuntai Syyskuu 27, 2009 11:08 
Poissa
Alikersantti
Alikersantti

joo hieno juttu tämä selvä :) toivottavasti se nyt ei vaan sitten vaikuta siihen et jos mulla ei oo sotakoiraohjaajaa ollenkaan mut sotakoira-au on ekana vaihtoehtona, että ne kattoo etten ole tarpeeksi kiinnostunut hommaan...

Profiili  

ViestiLähetetty: Sunnuntai Syyskuu 27, 2009 12:05 
Poissa
Vääpeli
Vääpeli

^Tyttö^ kirjoitti:
joo hieno juttu tämä selvä :) toivottavasti se nyt ei vaan sitten vaikuta siihen et jos mulla ei oo sotakoiraohjaajaa ollenkaan mut sotakoira-au on ekana vaihtoehtona, että ne kattoo etten ole tarpeeksi kiinnostunut hommaan...
Kaikissa tilanteissa, joissa halukkuuksista kysytään, kerro ja esitä faktatiedot koirasuuntautuneisuudestasi. Kaikkein ekana valintatilaisuudessa. Tällöin pöydän taakse tulee käsitys, että tässä meillä on puoliammattilainen tarjolla, jolloin päätös on heille helppo.
Täytyy myös muistaa jatkossa, että aliupseerius tarkoittaa ominaisuuksia ja valmiuksksia toimia myös muidenkin kuin koirien esimiehenä.
Kaikissa tilanteissa ole oma itsesi. Silloin olet varmimmillasi.

Profiili  

ViestiLähetetty: Sunnuntai Helmikuu 07, 2010 16:02 
Poissa
Alokas
Alokas

Mitenkäs jos nyt juoksee cooperissa jonkun vähän reilu 2000m, eikä tässä kevään aikana sitä pahemmin ehdi korottamaan, niin onko mahdollisuudet päästä spol auk:iin ja/tai koiranohjaajaksi automaattisesti olemattomat?

Profiili  

ViestiLähetetty: Sunnuntai Helmikuu 07, 2010 17:19 
Poissa
Yliluutnantti
Yliluutnantti

dala kirjoitti:
Mitenkäs jos nyt juoksee cooperissa jonkun vähän reilu 2000m, eikä tässä kevään aikana sitä pahemmin ehdi korottamaan, niin onko mahdollisuudet päästä spol auk:iin ja/tai koiranohjaajaksi automaattisesti olemattomat?

=> Ei ne kovin hyvät ole. Katso oheinen liite http://www.mil.fi/liikunta/pdf/kalvot12.pdf, s.8. Kuntotaulukossa naisten arvot ovat suluissa (=alarivillä).
Sinun tulos on tyydyttävä, voisi se parempikin olla :)

Profiili  

ViestiLähetetty: Sunnuntai Helmikuu 07, 2010 18:58 
Poissa
Alokas
Alokas

Okei, kiitos tosta linkistä. Pitää siis korottaa sitä. :)

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia